- Skolans solsida och skuggsida
-
Vi har hört mycket om
skolan baksida de senaste åren och visst har en del skolor problem med
dålig arbets- och utvecklingsmiljö med inslag av mobbning, hot,
kränkningar och/eller med många elever som inte når kunskapsmålen.
-
- Med det finns också skolor med hög
kvalitet - LITA skolor som kännetecknas av Lärande I Trygg Arbetsmiljö.
Skolor där lärarna har både stort professionellt kunnande och mycket
frihet, tydliga och lyhörda skolledare, en utbygga och välfungerade
elevhälsa och där alla strävan efter att ständigt förbättra skolan som
arbetsplats och utvecklingsmiljö.
-
- Skolan vet att eleverna måste bli
sedda, hörda och bekräftade av sina lärare, känna att skolarbetet är
viktigt och att de får den hjälp de behöver. Lärarna har goda
förutsättningar för att skapa ett gott klassrumklimat för lärande. Vad
som krävs är inte mer mätande och administration utan att skolarbetet
organisera så att alla eleverna i det dagliga mötet med sina lärare får
uppleva lärandets tillfredsställelse.
-
- LITA-skolor har en gemensam
värdegrund för den plattform som tar sig ett konkret uttryck i den goda
skolan. Ett kvalitetsarbete där också eleverna involveras i lärandet som
leder till ökat självförtroende och öka arbetstillfredsställelse för
alla, såväl elever som vuxna i skola..
Ur innehållet:
- Den psykosociala miljöns goda och
onda spiral – arbetstillfredsställelse och negativ påfrestning.
Kvalitetsarbetets drivhjul. Framgångsvägen för LITA-skolor. Samarbete
och samarbetskulturer. Skolan som en trygg hamn för lärande och
personlig utveckling för allas. Konstruktiv konflikthantering. Styrkan i
dialogen och den skapande förmågan.
-
För mer information kontakta oss - vi ger referenser, programförslag och
offert på begäran.
Kontaktperson: roger@ellmin.se
-
-
Roger Ellmin är fil.dr i psykologi och leg. psykolog med lång erfarenhet
som skolpsykolog, skolutvecklare, fortbildare och fristående skolforskare
(mer info www.ellmin.se).