Den goda skolan – att göra skillnad och erbjuda
möjligheter
- Samspelet lärare och elev är en av
de mest undervärderade faktorerna för god undervisning och lärande. Här
handlar det om undervisning och lärande utifrån aktuell forskning, något
som ger skolor nya möjligheter.
-
- Vad läraren betyder för att motivera
eleverna till en god arbetsinsats, liksom för att skapa de
förutsättningar som krävs för att de ska utveckla en god
självuppfattning är kursens huvudfokus.
-
- Föreläsningen tar upp möjligheter,
utmaningar och arbetssätt som visar på att lärare kan göra skillnad och
förverkliga den goda skolan och det goda lärandet. Här visas på konkreta
vägar, förhållningssätt och metodik mot en stark och meningsfull
lärkultur för alla.
-
-

- Innehåll:
-
- • Skolkultur för lärande
• Arbets- och framgångsglädje
• Elevens kunskap om lärande
• Elevens språk för lärande
• Att sätta motiverande mål
• Reflektion kring lärandet
• Lärstilar och lärstrategier
• Dokumentation av och för lärande
Målgrupp:
Skolledare, utvecklingsledare, grundskolelärare och ämneslärare.
Kontaktperson skolan:
roger@ellmin.se
Roger Ellmin är fil.dr i psykologi och leg. psykolog med lång erfarenhet
som skolpsykolog, skolutvecklare, fortbildare och fristående skolforskare
(mer info www.ellmin.se).
Se även:
Lärande och trivsel i trygg skolmiljö -
att förebygga mobbning.