- Bedömning av och för lärande
-
Insikten om att betyg
och prov inte är allt har ökat. Vad som krävs är inte mer summativt
mätande, utan en bättre balans mellan summativ och formativ bedömning.
Undervisning är inte bara att undervisa faktakunskaper utan också
undervisa om hur man förvärvar olika typer av kunskap, dvs. att lära
eleverna att lära. Det finns alltid plats för förbättringar, styrkor kan
utvecklas mer och svagheter kan tacklas bättre och alla elever kan lära
mer.
-
- Förbättringar kan göras kring
elevernas ansvar för sitt lärande, hur de tänker kring sitt lärande,
förmågan att sätta mål., organisera lärandet och utveckla sin
självvärderingsförmåga och sist men inte minst arbeta med sina attityder
till lärandet. Den goda skolan och det goda lärandet bygger på lärare
och elever vardagliga samtal om skolarbetets syfte, genomförande och
resultat.
-
- Detta är ett framgångsrikt sätt att
arbeta systematisk för att förbättra skolan som arbets-, lärande- och
utvecklingsmiljön. Eleverna måste bli sedda, hörda och bekräftade av
sina lärare och få hjälp att finna sig själva som lärande individer. Det
handlar om en formativa bedömningen med lärare – elev samtal, effektiva
feedback-processer, arbetet med portfolio och olika samtal som
huvudinstrument.
-
Ur innehållet: Att bygga upp
elevernas självkänsla och identitet som lärande individ. Att göra eleven
till huvudperson i sitt eget lärande. Det viktiga samspelet lärare och
elev. Samtal för lärande. Betydelsen av feedback och effektiva feedback
processer. Olika samtal kring mål, planering och resultat.
För mer information kontakta oss - vi ger referenser, programförslag och
offert på begäran.
Kontaktperson: roger@ellmin.se
-
-
Roger Ellmin är fil.dr i psykologi och leg. psykolog med lång erfarenhet
som skolpsykolog, skolutvecklare, fortbildare och fristående skolforskare
(mer info www.ellmin.se).